دروازه‌بانی خبر یعنی چه؟ :: وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

پایگاه تخصصی آموزش سواد رسانه ای و تکنیک های روابط عمومی

امیر عباس صادقی

هر رسانه ارتباط جمعی، اعم از روزنامه، رادیو، تلویزیون و باید در بین حوزه گسترده‌ای از داده‌های خبری و اطلاعاتی که دنیای امروز درگیر آن است، دست به گزینش بزند. به این کار دروازه‌بانی خبر می‌گویند. 

هر رسانه ارتباط جمعی، اعم از روزنامه، رادیو، تلویزیون و ... باید در بین حوزه گسترده‌ای از داده‌های خبری و اطلاعاتی که دنیای امروز درگیر آن است، دست به گزینش بزند، زیرا هرگز قادر نیست تمامی حوادث و اطلاعات را منعکس کند.

دروازه‌بانی، فرآیند گسترده‌ای از کنترل اطلاعات، شامل تمام جنبه‌های رمزگذاری پیام، نه فقط انتخاب، بلکه ممانعت از نشر، انتقال، شکل دهی، ارائه و عرضه، تکرار، زمان بندی در طول مسیر انتقال از منبع به گیرنده است. به عبارتی دیگر، دروازه بانی شامل تمام جنبه‌های انتخاب، نگه داشتن و کنترل پیام است.

لطفاً لابه‌لای سطرها را بخوانید!

دیدگاه‌ها و ارزش‌های تولیدکنندۀ پیام در انتخاب کلمات، تصاویر، صداها و همه ابزارهایی دخالت دارد که برای انتقال یک پیام رسانه‌ای به کار می‌رود. امّا این ارزش‌ها و دیدگاه‌ها در نگاه اوّل و به راحتی قابل تشخیص نیست. مخاطب منفعل در صورتی که پیوسته در رویارویی با این گونه پیام‌ها قرار گیرد، تحت تأثیر عقاید و ارزش‌های سازندگان پیام قرار می‌گیرد و آنها را می‌پذیرد. به ویژه وقتی برخی دیدگاه‌ها کم رنگ و بی اهمّیت انگاشته یا حذف شده باشد.

به تفاوت روایت دو خبرنگار از یک رویداد دقت کنید تا معنا و مفهوم «دروازه‌بانی خبر» را بهتر متوجه شوید:

روایت اول:

اصابت موشک به حیفا ده‌ها شهروند اسرائیلی را کشته و زخمی کرد. حماس ضمن برعهده گرفتن این حمله تروریستی اعلام کرد: «حملات حماس تا نابودی کامل اسرائیل ادامه خواهد داشت.» سخنگوی کاخ سفید ضمن محکومیت شدید این حمله تروریستی توقف فوری خشونت بین فلسطین و اسرائیل را خواستار شد و گفت: «حماس باید هر چه زودتر خلع سلاح و توسط محاکم بین‌المللی به جرم کشتار مردم بی‌گناه محاکمه شود.»

روایت دوم:

جنبش حماس دیشب در پاسخ به حملات وحشیانه چند روز اخیر رژیم غاصب صهیونیستی به غزه و کشتار بی رحمانه زنان و کودکان فلسطینی، سه موشک را به سمت شهر حیفا شلیک کرد که یکی از آنها پس از برخورد به منطقه‌ای نظامی موجب کشته و زخمی شدن چند صهیونیست شد. حماس در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از سکوت مجامع جهانی در برابر جنایت‌های جنگی صهیونیست‌ها در غزه از ادامه مقاومت تا پیروزی کامل بر رژیم صهیونیستی خبر داد.

دروازه‌بانی پیام در چند مرحله انجام می‌شود؟

دروازه‌بانی پیام‌ها در دو مرحله انجام می‌شود: مرحله اول: گزینش اخبار و مرحله دوم: چینش اخبار

در مرحله اول انتخاب می‌کنیم کدام اخبار رد شده و منتشر شوند؛ در حقیقت در بین حجم زیاد پیام‌هایی که ارسال می‌شود دست به گزینش و انتخاب می‌زنیم.

در مرحله دوم چینش این اخبار در صفحه را معین می‌کنیم؛ بدین صورت که هر پیام در چه مکانی از صفحه آن رسانه قرار گیرد.  

امیرعباس صادقی

نظرات  (۲)

  • احمد صبورپور
  • سلام

    بسیار عالی

    پاسخ:
    سپاسگزارم
  • علی رضا صالحی
  • سلام

    از مطالب این سایت بسیار لذت میبرم

    موفق باشید

    پاسخ:
    سپاسگزارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی