روابط عمومی آنلاین چیست و چه تفاوت هایی با روابط عمومی سنتی دارد؟! :: وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

وب سایت شخصی امیرعباس صادقی

پایگاه تخصصی آموزش سواد رسانه ای و تکنیک های روابط عمومی

امیر عباس صادقی

روابط عمومی آنلاین یا الکترونیک بر پایه تقویت تاثیر شبکه اینترنت است. هر چه به نام و نشان تجاری سایت شما بیشتر اشاره شود، باعث جذب و هدایت کاربران به وب سایت شما خواهد شد.

وقتی صحبت از روابط عمومی آنلاین می شود، ممکن است فکر کنید که منظور ارسال مطبوعات به صورت دیجیتال است. اما مفهوم روابط عمومی آنلاین بسیارعمیق تر از آن است. از بعضی جهات شبیه به روابط عمومی است، به این معنا که بیشتر در مورد تاثیر گذاری بر مردم است. پس می توان گفت به معنای خرید جایگاه برای محتوای برند نیست.

روابط عمومی اینترنتی همچنین شامل طیف گسترده ای از فعالیتهایی است که به شما کمک می کند تا نام تجاری یا تجارت شما به صورت دیجیتالی به مخاطبان بیشتری برسد. 

به طور معمول، هنگامی که مردم در مورد روابط عمومی سنتی صحبت می کنند، منظور آن ها رسانه های سنتی مانند روزنامه ها، تلویزیون، رادیو و مجلات است. 

تاثیر گذاری روابط عمومی آنلاین

با وجود روابط عمومی آنلاین، انواع رسانه های سنتی ممکن است هنوز هدف باشند، اما غالباً روابط عمومی آنلاین خصوصیات آنلاین را به همراه مجموعه ای از پلتفرم ها و شبکه های دیگر، هدف قرار می دهد. این رویکرد آنلاین بر موارد  زیر تأثیر می گذارد:

نویسندگان و نویسندگان سنتی (دقیقاً مانند روابط عمومی سنتی)

وبلاگ نویسان شخصی و حرفه ای

وب سایت ها و سایت های برند

کاربران رسانه های اجتماعی مانند  Facebook ،Twitter ،LinkedIn ،Reddit ،Instagram

جوایز، رویدادها و نمایشگاه ها

دایرکتوری ها، لیست ها و سازمان ها

جستجو کنندگان وب

روش اجرا

دسترسی به روابط عمومی آنلاین ممکن است به صورت مستقیم و غیرمستقیم باشد. با استفاده از ایمیل و هشتگ و کلمات کلیدی این کار ممکن است. پایه هر دو نوع روابط عمومی سنتی و آنلاین داستان پردازی است. با استفاده از این روش جذب مخاطب برای هر دو مدل این روابط عمومی انجام می شود.

درهسته تمام این داستان پردازی ها یک رهبری فکری وجود دارد که باعث تمایز برند شما می شود و به آن اعتبار می بخشد. الهام گرفتن از این رهبری فکری در کنار استفاده از ابزار های دیجیتال از روش های مختلفی بدست می آید. یک مثال بارز استفاده از CRM است که چالش های فروش را مدیریت می کند. همچنین با تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در آن می توان به ارزش های مردم پی برد.

در حال حاضر برند های دیجیتال با تبلیغات در فضای مجازی مخاطبان خود را جذب می کنند. در این روش نیازی به انتظار برای انتشار محویات مد نظر آن ها وجود ندارد.

روابط عمومی آنلاین شامل روزنامه نگاری، نوشتن خلاق و داستان پردازی، فروش، رسانه، سئو، رسانه های اجتماعی، مدیریت جامعه، روابط مشتری، طراحی وب می باشد.

مطبوعات آنلاین می توانند مقادیر کمی از ترافیک را به سمت یک نام تجاری یا وب سایت شرکتی هدایت کنند. از جمله موارد توزیع مطبوعات آنلاین موارد زیر را می توان نام برد:

Vocus

PRNewswire

Business Wire

Marketwire

Cision

PRWeb

VMS

فعالیت های حوزه روابط عمومی آنلاین

از جمله فعالیت هایی که در حوزه بازاریابی آنلاین و روابط عمومی آنلاین باید در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:

سئو یا بهینه سازی بازاریابی جست و جو: شامل رعایت تمام قواعد و قوانین در حوزه سئو وب سایت است.

ایجاد جذابیت برای برند تجاری: با ارتباط آنلاین امکان تعامل با مخاطب به آسانی فراهم می شود. این امر باعث درک بیشتر مخاطب می شود و به راحتی می توان نیاز های مخاطب را رفع نمود. 

ارتباط و چالش با رقیب: با کمک روابط عمومی آنلاین می توان پیام های بسیاری را به صورت گسترده توزیع کرد. در نتیجه این امر هدایت ترافیک به سمت وب سایت است. در عین اینکه امکان مقایسه بین اخبار و اطلاعات بسیار بیشتر از قبل فراهم است. پس باید با در نظر گرفتن این امر به نشر اطلاعات پرداخت.

روابط عمومی واکنش گرا: از دیگر فعالیت های مهم در این حوزه پاسخ متقابل به مخاطب است. باید همواره پاسخگوی مخاطب بود و برای شرایط بحرانی و پیشامد های منفی آمادگی لازم را داشت.

روابط عمومی آنلاین یا الکترونیک بر پایه تقویت تاثیر شبکه اینترنت است. هر چه به نام و نشان تجاری سایت شما بیشتر اشاره شود، باعث جذب و هدایت کاربران به وب سایت شما خواهد شد. همچنین وجود بک لینک های معتبر باعث افزایش موثر رتبه وب سایت شما خواهد شد.

تفاوت های بین روابط عمومی آنلاین و سنتی

  1. امکان ارتباط مستقیم با سازمان در روابط عمومی آنلاین وجود دارد. در حالیکه در روابط عمومی سنتی ارتباط یک طرفه است. در صورت وجود ارتباط دو طرفه نیز خط ارتباطی بسیار ضعیفی وجود داشت.
  2. مخاطبان در روابط عمومی آنلاین می توانند با یک دیگر ارتباط داشته باشند. در نتیجه امکان انتقال اطلاعات بین افراد و گروه ها به راحتی صورت می گیرد. در روابط عمومی سنتی این امکان به سختی و با هماهنگی های زیاد امکان پذیر خواهد بود.
  3. دسترسی به تمام اطلاعات در روابط عمومی آنلاین وجود دارد. در نتیجه مخاطب به سرعت می تواند با دیدن تمام اطلاعات، مقایسه های مد نظرش را انجام دهد. در روابط عمومی سنتی چنین امکانی فراهم نیست.
  4. امکان جذب اطلاعات در روابط عمومی آنلاین بسیار زیاد است. گستردگی حوزه توزیع اطلاعات این امکان را فراهم کرده است. اما در روابط عمومی سنتی این گستردگی زیاد نیست.

امیر عباس صادقی

نظرات  (۱)

  • علی اصغر شکری
  • سلام بسیار مطالب عالی داره این سایت

    پاسخ:
    سلام سپاسگزارم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی